Jokainen yritys tarvitsee kotisivut, hinnasta viis!

Vuosi 2018 lähestyy, ja puhelinluettelon keltaiset sivut ovat vääjäämättä historiaa. Netti paisuu kuin pullataikina, ja käytännössä kaikki tieto haetaan nykyään netistä. Nykyään kuulee usein sanottavan, että ”yrityksellä täytyy olla kotisivut” ja ”jos yrityksellä ei ole kotisivuja, sitä ei ole olemassa”.

Edulliset kotisivut luovat mahdollisuuden
Viimeistään vuonna 2018 yrityksesi tulisi löytyä verkosta.

Kotisivut eivät ole oikotie onneen, mutta niistä voi olla yrityksen menestykselle mainittavaa hyötyä varsinkin pitkässä juoksussa. Yrityksen kotisivut tuovat joka tapauksessa uuden ulottuvuuden yrityksen näkyvyyteen: hyvin toteututettuna ne tekevät arvokasta myyntityötä verkossa ihan automaattisesti. Lisäksi ne luovat yrityksellesi julkikuvan ja kotisivujesi sisältö kerää kohdeasiakkaiden kontakteja 24 tuntia vuorokaudessa.

Vaikka yritys olisi pieni yhden miehen orkesteri, niin kotisivujen hankkiminen kannattaa harkita vakavasti. Edulliset kotisivut voivat olla sopiva ratkaisu pienen budjetin bisnekseen, ja nettisivujen tuoma hyöty maksimoidaan panostamalla oikeisiin asioihin. Nykyään nettisivujen ei tarvitse maksaa enää tuhansia, ja niiden tuoma hyöty voi olla suhteellisen pieni kustannus.

Usein kotisivujen hankkimisen esteinä tuntuvat olevan yleinen epäluulo ja hämmennys, kotisivujen hinta, tai se että asiaa ei vain oteta työn alle muiden kiireiden takia. Kotisivujen toteutusta on helppo lykätä, vaan yrityksen kehittämiseen ja markkinointiin pitäisi aina löytyä sen verran aikaa. Nyt tsemppiä ja homma hoitoon, sillä kotisivut tuovat uuden mahdollisuuden yrityksen markkinointiin.

Vinkit kotisivujen hankintaan vuodelle 2018

Kun lähdet järjestämään kotisivuja tyhjältä pöydältä, niin pidä nämä perusjutut päällimmäisenä mielessä:

1. Järjestä kotisivuille kunnollinen sisältö

Laadukas ja hyvin kirjoitettu sisältö on nykyään ensiarvoisen tärkeää. Kotisivujen sisältö luo mielikuvan yrityksen toiminnasta, puhuttelee asiakasta, sekä metsästää uusia asiakkaita: kun tekstisisältö on kunnossa, se tuo hakukoneista erittäin potentiaalisia asiakkaita. Juurikin heitä, jotka ovat etsimässä tietoa tai ratkaisua kotisivujesi käsittelemästä aiheesta. Yksi hyvä konsti on tuottaa kotisivuille uutta sisältöä aika-ajoin. Tämä onnistuu helposti blogin avulla, jonka pyörittäminen on helppoa. Jos yrittäjältä ei kirjoitushommat luista, niin on suositeltavaa käyttää ammattikirjoittajan apua. Näin pidetään huoli että yrityksen imago pysyy kunnossa, ja esimerkiksi kirjoitusvirheet ja muut vastaavat eivät karkoita asiakkaita.

2. nykyaikainen ja huolellinen kotisivutoteutus

Kun kotisivuja rakennellaan pienemmällä budjetilla, kannattaa unohtaa haaveilua unelmien ulkoasusta. Asiakkaasi ei välttämättä ole kiinnostunut viimeisimmistä designista. Tärkeintä on että kotisivut ovat selkeät, toimivat kunnolla, ja toimittavat toivotun viestin asiakkaallesi. Räätälöity ja uniikki ulkoasu on kallis ratkaisu, sillä yksilöllisen suunnittelun ja toteutuksen vaatima työn määrä nostaa kuluja. Selkeä, siisti ja helposti toteutettava ulkoasu hyvällä maulla tehtynä on toimiva ratkaisu.

3. Pidä kotisivuista huolta myös julkaisun jälkeen

Sanotaan, että kotisivut ei ole koskaan valmiit. Julkaisun jälkeen kotisivut on pidettävä ajan tasalla sekä ohjelmistojen sekä sisällön suhteen. Jos kotisivut jätetään roikkumaan oman onnensa nojaan, niin ne saattavat kääntyä yritystoimintaasi vastaan. Jos kotisivujen sisältöä ei pidetä ajan tasalla, niin ne antavat kuvan yrityksestä joka ei ole toiminnassa, tai joka ei hoida asioitaan. Kotisivut kun luovat mielikuvan yrityksestäsi asiakkaidesi silmissä. Pidä siis kotisivuista hyvä huoli myös julkaisun jälkeen!

 

Vastaa