Nettikaupankäynti digiaikana

Digitaalisella aikakaudella kaupankäynti on ollut suuressa murroksessa, ja jatkaa  kehitystään sähköisen kaupankäynnin kiristäessä edelleen otettaan. Internet tarjoaa loistavat puitteet myyntikanavana, ollen kustannustehokas ratkaisu omaten hyvän potentiaalin markkina-alueen ja markkinoinnin tehokkuuden suhteen. Verkkokaupankäynti ei tunne rajoja, ja kauppiaan on helppo tavoittaa asiakkaita netin välityksellä mistä päin maailmaa tahansa. Tuotteiden valmistaja voi näin myydä itse tuotteensa, tai oman alansa spesialisti voi helposti alkaa menestyksekkääksi nettikauppiaaksi myyden hyvin tuntemiaan oman osaamisalueen tuotteita, ollen näin pätevä ja osaava myyjä kyseisille tuotteille.

Nettikaupan perustaminen ei kuitenkaan ole ”helppo homma, paljon rahaa” -tyyppinen ratkaisu, vaan vaatii kauppiaalta asiantuntemusta ja hyviä kauppiaan taitoja, kiinnostusta tuotteisiin ja asiakkaisiin, sekä sinnikkyyttä. Nettikaupan kannattavuus ei siis ole itsestään selvää, mutta usein asiallensa omistautuneet ja sinnikkäät verkkomyyjät voivat löytää jalansijansa markkinoilta suhteellisen helposti.

Pääsääntönä sanottakoon, että ensin tulevalla verkkokauppiaalla on oltava tuote johon omaa kiinnostusta tai erityistä tuntemusta, ja vasta sitten verkkokaupparatkaisusta saadaan varmatoimisempi. Unohtamatta tietenkään että asiakas on kuningas, tuotteilla tulee olla kysyntää, markkinoiden ollessa verkkokaupan menestyksen ensisijainen määrittäjä. Verkkokauppiaaksi ei siis välttämättä kannata lähteä, jos ei edes tiedä mitä tuotteita haluaisi nettikaupassa myydä.

Verkkokauppiaan asiantuntemuksen ja myyntitaitojen lisäksi on löydettävä toimivat verkkokaupparatkaisut, jotta verkkokaupasta saadaan asiakaslähtöinen ja kannattava. Verkkokaupan suunnittelu on hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä, ja käydä läpi perustettavan verkkokaupan haasteet ja mahdollisuudet. Nettikaupan menestyksestä myyjän ohella vastaa ennen kaikkea markkinat, joten ensimmäinen kysymys on että onko verkkokaupan tuotteille kysyntää ja millainen on tuotteiden kilpailutilanne.

Verkkokauppa on moniosainen kokonaisuus, ja verkkokauppaa perustettaessa kannattaa ensisijaisesti panostaa huolelliseen suunnitteluun ja markkinakartoitukseen. Verkkokauppiaan ammattitaito, taito palvella asiakasta, sekä oikeanlainen asenne ja tahtotila ovat avainasemassa menestyksekkään nettikaupan perustamiseen.

Vastaa